Publiciteit

Scroll naar beneden om meer te zien

Hier wordt (soms) nog over tekeningen gesproken. Inmiddels spreek ik liever over vector art, 
omdat met tekenen eigenlijk altijd op papier bedoeld wordt.
JaamZIN Creative Magazine

In "issue 2 | Volume 7 | 2024" van het online magazine sta ik op bladzijde 14. Op aanvraag kan er een gedrukt exemplaar van besteld worden.
Centraal Museum

Mijn portfolioboek "Domstad Rudie - Vector Art (2023)" is in de bibliotheek van het Centraal Museum opgenomen. Daar ligt het volgens medewerker Catharina van Daalen "voor kunsthistorisch onderzoek".
Centraal Museum

Op 18 oktober 2023 kwam Bart Rutten, artistiek directeur van het Centraal Museum in Utrecht, bij mij thuis aan de Lofoten in Utrecht naar mijn zelfportret kijken. Wat een eer!!! Hij is razend druk. 
Wij hebben elkaar via Twitter leren kennen. Mijn werk viel hem daar direct al positief op. Ook blijf ik mij telkens vernieuwen en verbeteren. Dat vindt hij heel bijzonder voor iemand zonder kunstopleiding. Het past ook mooi bij mijn adagium “wat vandaag je best is, is morgen niet meer goed genoeg”. Ik vraag al enige tijd aandacht voor mijn werk. “De aanhouder wint”, zei hij lachend toen hij van zijn fiets af en over de drempel heen stapte. “Jij ziet er ook niet uit als 71 jaar oud.”, zei Bart. “Mijn tekenen geeft mij zoveel energie”, zei ik. “Als 51 jarige hoop ik er straks op jouw leeftijd ook zo uit te zien”, zei hij. “Veel fietsen en niet elektrisch”, zei ik.
Hij wilde een glas water en een petit fours met logo. “Hoeveel tijd heb je?”, vroeg ik hem. “Zo’n 20 minuten”, zei hij. Ik had een ‘flitsende’ Keynote-presentatie gemaakt. Bart bleek toch tijd voor filmpjes van de Optiebeurs (directeur automatisering), het Christelijk Lyceum in Zeist (Smart Board | docent natuurkunde) en het grapje ‘Does size count at all’ uit de film ‘Anger Management” te hebben. Zelfs om mee te lopen naar de tweede verdieping waar de eerste grote kunstreproducties van “Sarlat-la-Canada” en “Place Stanislas” hingen. Op dat formaat kun je pas goed zien, dat het een getekend kunstwerk is. “In de ogen van de maker! Maar het is aan het publiek om te beoordelen of het werkelijk kunstwerken zijn. Misschien hang je over enige tijd wel in het Rijksmuseum.”

Toen de ‘onthulling’ van mijn zelfportret. Bart is zeer onder de indruk en vergelijkt mij met Chuck Close; een bekende Amerikaanse fotograaf / schilder, die helaas overleden is. “Prachtig en wat een aandacht voor details”, zei hij. “Resultaat van 5.000 uur tekenen aan 130 vector arts”, zei ik.

Het Centraal Museum heeft op korte termijn in de agenda geen ruimte voor mijn werk. Daarom komt hij uit zichzelf met suggesties voor andere expositie-mogelijkheden. Mijn boek “Domstad Rudie - Vector Art (2023)” komt in de bibliotheek te liggen. En het ‘pixel’ portret van Bart op zijn werkkamer. Ook is hij benieuwd naar zijn snelportret. Nog een laatste blik op recent werk. Mijn portret van kleindochter Roos treft hem; zijn dochter is even oud. Mijn ‘Pioenrozen’ bekijkt hij met extra aandacht.

En weg fietst hij. Naar zijn volgende afspraak. Toevallig met iemand die op het Christelijk Lyceum Zeist heeft gezeten. “Misschien heeft hij wel natuurkunde van jou gehad?”.

“Deze bezoeken zijn de krenten in mijn pap. Ik voel mij als een VIP behandeld. Jouw volgende expositie kom ik openen. Wil jij jouw ‘goody bag’ langsbrengen?”, vraagt Bart. “Natuurlijk”, zeg ik.

(Al was het in Timboektoe, wat een feestdag!)
Kunst bij Gerrit

Sinds maart 2023 is mijn werk te koop bij

Kunst bij Gerrit

Lange Jansstraat 3
3512 BA Utrecht
Maarsenbroeksedijk 4
3542 DN Utrecht

Tel. +31 (0)6 26 79 63 15
Utrecht900
Mijn expositie "De Domstad schittert al 900 jaar" is opgenomen als officieel onderdeel van de Utrecht900 viering.


De Telegraaf
Heel leuk interview van Tessa Heerschop. De fotograaf, Thijs Rooimans, nam veel aandacht voor de foto's. Ik ben zeer tevreden met de gekozen foto.

Hogeschool van Utrecht
Hartstikke leuk interview met HvU studenten Jill Buining en Shane Beaumont.
Lunetten – De Domstad bestaat 900 jaar en Ruud van den Berg laat graag de mooie kanten van Utrecht zien. Dit aan de hand van verschillende digitale tekeningen die de muren van de Musketon mogen bekleden tot eind oktober.​​​​​​​
De Domstad
Utrecht heeft de afgelopen maanden mogen vieren dat zij al 900 jaar stadrechten heeft. Gedurende het jaar zijn er al honderden evenementen geweest en halverwege november zal de viering officieel tot een eind komen. Een van deze evenementen is de tentoonstelling ‘De Domstad schittert al 900 jaar’ door Ruud van den Berg.
Rudie
Ruud, ook wel Rudie, bepakt met allemaal apparatuur en stapeltjes papier loopt de Musketon binnen, waar achter in de ruimte, twintig van zijn kunstwerken hangen. Het lijken net foto’s maar hoe dichterbij je komt, hoe beter je ziet dat het allemaal getekend is. Digitaal weliswaar maar allemaal zeer gedetailleerd. De tentoonstelling bestaat uit tekeningen van wat Ruud een aantal van de mooiste plekken van Utrecht vindt. Geboren en getogen in Utrecht kan je wel stellen dat hij hier zeker verstand van heeft. “Wat ik zie wil ik mooier maken” luidt een van zijn uitspraken. Vandaar ook de titel De Domstad schittert al 900 jaar. Ruud tekent al zijn hele leven maar heeft tijdens de corona periode zijn passie weer opnieuw mogen ontdekken. “Ik begon weer met pen en papier, maar dat ging helemaal niet. En toen ontdekte ik een teken app op de iPad en daar teken in mee.” Het begon allemaal met portretten van zijn vrouw en kinderen en af en toe tekende hij ook de Domtoren. Dit omdat zijn schoonzoon Jurrit (RB) helemaal gek is op wat met de Dom en met Utrecht te maken heeft. Af en toe lopen er nog mensen langs die vol verwondering naar Ruuds tekeningen kijken. Het zijn beelden die mensen die uit Utrecht komen herkennen. Hoog Catharijne waar je kunt winkelen tot je een ons weegt, Stadsschouwburg wat volgens Ruud voor vele een doorn in het oog is sinds het glazen gedeelte aangebouwd is en de Geertekerk waar de lichtval zo geel was dat dit terug te zien is in de tekening, zijn voor Ruud allemaal plekken met een bijzondere betekenis.
De Musketon en Utrecht 900 jaar
“Ik geloof dat er zo’n dertig à veertig man aanwezig was bij de opening” zegt Ron, die vrijwilliger is bij de Musketon. “Het is mooi om te zien hoe zoiets de buurt een beetje bij elkaar kan brengen.” De beheerder van de Musketon kent de kleinzoon van Ruud aangezien zij allemaal in Lunetten wonen en via hem is Ruud dan weer doorgestuurd naar de organisatie van Utrecht 900 jaar. Zo is de samenwerking tot stand gekomen. “Maar eigenlijk is mijn tekencarrière niet begonnen in Utrecht, maar in Harlingen” zegt Ruud. Hij heeft ooit een tekeningen gemaakt van de haven van Harlingen en deze is terecht gekomen bij Roel van den Brink. “Als je dat kunt dan kan je ook deze gebouwen voor mij tekenen” zo luidde de eerste informele opdracht voor Ruud vier jaar geleden.
Drie maanden
“Het voelt net alsof ik Mondriaan ben met al die vlakken” aldus Ruud. Een van zijn kunstwerken is de Jacobikerk, hier heeft Ruud zo’n drie maanden aan gewerkt. Dit maakt het dan ook de tekening waar hij het langst de tijd voor heeft genomen. En zo hangen er nog negentien andere kunstwerken, die niet zo veel tijd maar wel even veel werk hebben gekost. Opvallend is dat de Domtoren er niet tussen hangt maar dat neemt niet weg dat dit de twintig mooiste plekken van Utrecht zijn volgens Ruud. “Utrecht heeft hele mooie plekken, en die laat ik doormiddel van mijn tekeningen weer schitteren.”
De Telegraaf
Heel leuk interview met Eric Roeske van de Telegraaf en fotograaf Menno Bausch. Eric woont in dezelfde straat als de schoonvader van dochter Eva. Nicht Meike werkt veel met Menno samen. Kleine wereld. Enthousiaste reacties van familie en vrienden. Veel views op Twitter.
DUIC
Ontzettend leuk interview met Charlie van Dijk, schrijfster van de vaste column "Gemaakt in Utrecht". Mooie reacties van vrienden en bekenden.
Netherlands.postsen.com
Engelse vertaling

Utrecht.nieuws.nl
Met Mario Gibbels had ik in de Musketon op de dag voor de openingsexpositie een diepgaand en mooi interview. 
De tekeningen van Domstad Rudie, de alias van Ruud van den Berg, zijn tot 17 maart te zien in buurtcentrum de Musketon. Hij tekent op zijn iPad en gebruikt daarbij het tekenprogramma Adobe Fresco. 'Het gaat uiteindelijk om het resultaat en of dat aantrekkelijk is en dat moeten de mensen maar beoordelen.'Ruud van den Berg tekent al zijn hele leven, vertelt hij. '
Op de lagere school tekende ik Willem van Oranje na uit het geschiedenisboek, met een kroontjespen. Op de middelbare school had ik samen met een andere jongen het hoogste cijfer voor tekenen. Maar ik vond hem beter. Hij kon beter vrij tekenen, ik was goed in lijntekenen. Dat is de reden waarom ik uiteindelijk niet de kunst ben ingegaan maar in de ict ben terecht gekomen. Dat was niet teleurstellend. Ik heb een hartstikke leuke loopbaan gehad, onder meer als directeur automatisering van de effectenbeurs. Tot ik een jaar of vijftig was. Ik ben nog een tijdje interimmanager geweest en toen had ik het rare gevoel dat ik het boek uit had.
Ik heb eerst nog een tijdje een opleiding wijsbegeerte gedaan, maar dat was het toch niet en daarna ben ik het onderwijs ingerold en ben ik wiskundelaar geworden. In 2010 ben ik gestopt met werken omdat ik duizeligheidsproblemen had. Pas twee jaar geleden is dat opgelost. Ik bleek apneu te hebben. Ik ben gewoon een snurker. Ik heb ook jarenlang anti-epilepsiepillen geslikt. Toen ik daarmee stopte kreeg ineens veel meer energie. Toen de apneu was opgelost, de duizelingen waren gestopt zei mijn vrouw, waarom ga je niet tekenen? We zaten middenin de corona. Ik ben toen meteen heel druk aan de slag gegaan met tekenen.'
Ruud van den Berg tekent op zijn iPad. Hij gebruikt daarbij het tekenprogramma Adobe Fresco. 'Toen ik begon met tekenen tijdens corona heb ik eerst een tekenblok gekocht en een boek over tekenen. Om het allemaal een beetje op te frissen. Maar dat werd niks. Mijn ogen zijn niet meer zo goed en ik werk graag nauwkeurig. Met Adobe Fresco kun je het beeld tot 128 keer vergroten. Ik maak een foto met mijn iPhone en die foto haal ik dan naar mijn iPad en vervolgens ga ik hem bewerken met Adobe Fresco. Je ziet dan de foto langzaam veranderen in een tekening.'
Je mag het wat betreft Ruud van den Berg natekenen noemen, dat maakt hem niets uit. 'Van Gogh tekende ook na, maar die had geen iPad. En men zegt dat Vermeer bij het Gezicht op Delft een kijkdoos of camera obscura gebruikte. Ik gebruik dit modern hulpmiddel. Het gaat uiteindelijk om het resultaat en of dat aantrekkelijk is en dat moeten de mensen maar beoordelen.'
Ruud van den Berg is begonnen met het maken van portretten. Door zijn schoonzoon is hij zich echter gaan toeleggen op het tekenen van gebouwen. 'Mijn schoonzoon vroeg me om de Domtoren te tekenen. Daarna ben ik gebouwen gaan tekenen. Tijdens vakanties maakte ik ook altijd al foto's van gebouwen.'
Daarnaast heeft hij huisdeuren getekend. 'Ik ben een geboren en getogen Utrechter. Ik heb in Utrecht op negen adressen gewoond en ik heb een tekening gemaakt van de voordeur van al die negen adressen.'
De tekeningen van Ruud van den Berg zijn inmiddels te koop bij Catch Utrecht aan de Domstraat. 'Rijk wordt ik er niet van, maar daar gaat me ook niet om. Wel zou ik graag de allereerste stadskunstenaar willen worden. Net zoiets als de stadsdichter.'
Op de tekeningen van Ruud van den Berg is het altijd mooi weer. Hij heeft dan ook een subsidieaanvraag ingediend in het kader van 900 jaar Utrecht. 'Ik wil dan een expositie organiseren 'De Domstad schittert al 900 jaar'. Die titel heb ik bewust gekozen. Daar wil ik grote afdrukken van mijn tekeningen ophangen en dat kost nogal wat geld.'
En wat Ruud van den Berg ook nog graag eens zou willen tekenen is de brug met de twaalf gaten. 'Vroeger wandelde mijn ouders met hun drie kinderen, ik was de middelste, als het mooi weer was langs de Vecht naar Amelisweerd. Dan gingen we daar pannenkoeken eten. Onderweg kwamen we dan de brug met de twaalf gaten tegen. Die ligt tegenover het FC Utrecht stadion. Achter tralies tegenwoordig. Daar moet ik een keer toestemming voor vragen om er op een mooie dag, met blauwe lucht, een foto te maken. Maar ik kom overal mooie gebouwen tegen. Wat dat betreft is er nog genoeg te tekenen.'
​​​​​​​
De Telegraaf
Naar aanleiding van de voor-expositie hadden Wim Ahlrichs en ik een fijn interview met Eric Roeske in de zitkuil van de Musketon voor een 'preview' van mijn voor-expositie.

RTV Utrecht (Radio M)
Voor het eerst op de radio. Twee korte live interviews met Robert-Jan Booij voor de deur van Galerie Domstad en voor de HKU.

Interview 1
Interview 2
Persbericht over voor-expositie 
Eigen persbericht aan enkele media. 

Misschien ook interessant

Back to Top